Nieuwsbrief 30 - juni 2017

Van elkaar, met elkaar en voor elkaar
 
Afbeelding
Alle medewerkers van HartslagNu wensen je een hele fijne zomer!
In de zomermaanden is onze helpdesk
bereikbaar van:
maandag t/m vrijdag 09.00 - 12.30 uur
via telefoonnummer 088-0330245.
Of stuur een email naar info@hartslagnu.nl

Tijdelijk niet beschikbaar of op vakantie?

Gebruik je de app en ga je naar het buitenland? Zet dan niet enkel je GPS uit, maar log de HartslagNu app uit. Anders kun je namelijk nog steeds worden opgeroepen op basis van de laatst bekende GPS locatie in je telefoon.

Burgerhulpverleners
Ben je op vakantie of ben je een periode niet beschikbaar dan kun je dit aangeven in jouw account. Log in en ga naar “Mijn beschikbaarheid”. Onder de adressen zie je "perioden waarop u niet oproepbaar bent" staan. Je kiest hier voor " Voeg nieuwe periode toe". Vul hier de periode in waarin je niet beschikbaar bent en sla deze op met het gele-pagina icoontje. Na die periode ben je automatisch weer inzetbaar. 

AED Beheerders
Ga je op vakantie maar wil je wel dat het gebruiksklaar maken van de AED na een inzet gewoon door gaat? Verander dan bijvoorbeeld het e-mailadres in jouw beheerdersaccount naar het e-mailadres van jouw tijdelijke vervanger of gebruik een algemeen emailadres waar iemand anders ook toegang tot hebben.

Ben je naast AED beheerder ook vrijwilliger dan kun je je op beide manieren tijdelijk afmelden.
 

AED's

Staat in jouw account onder tabblad 'Mijn AED's' een AED, dan ben jij beheerder/contactpersoon van die AED. Het is dan jouw verantwoordelijkheid dat de gegevens van die AED actueel blijven in het HartslagNu systeem.
Wij begrijpen dat de AED goed wordt onderhouden, maar het is een vereiste om de verloopdata van de accu en elektroden ook in jouw account actueel te houden, anders wordt de AED na verloop van tijd niet meer opgeroepen door HartslagNu.

Heb je hulp nodig met het aanpassen van de nieuwe verloopdatum van de elektroden en de accu in je account? Neem dan contact op met onze helpdesk via 088-0330245 of stuur een email naar info@hartslagnu.nl

Ben jij geen beheerder meer van een AED, maar staat deze AED nog wel in jouw account, dan dient de AED overgezet te worden naar het account van de nieuwe beheerder. Is dit het geval, dan ontvangen wij van jou graag de gegevens van de nieuwe beheerder zodat wij de AED kunnen overzetten. Hiervoor is het wel een vereiste dat de nieuwe beheerder een account heeft bij HartslagNu. Is dit nog niet het geval dan kan de nieuwe beheerder eenvoudig een account aanmaken.

Momenteel zijn in HartslagNu ruim 9400 AED's aangemeld.

Let bij extreme hitte op de temperatuur in de buitenkast.
De temperatuur is van invloed op de levensduur van de batterij (accu) én op de levensduur van de elektroden. Door te hoge temperaturen kan de gel-laag van de elektroden uitdrogen, waardoor deze niet goed meer plakken. De elektrische schok wordt vervolgens slecht of niet doorgegeven. Daarnaast kan hitte zorgen voor het sneller leeglopen van de batterij, waardoor de levensduur van de AED verkort wordt.

 

Hesjes

Onderzoek toont aan dat burgerhulpverleners een belangrijke schakel vormen bij een reanimatie buiten het ziekenhuis.
De samenwerking tussen burgerhulpverleners en professionals (ambulance, politie en brandweer) gaat in de meeste gevallen goed. Soms ontstaat er echter verwarring over de aanwezigheid van burgerhulpverleners. Dit heeft veelal te maken met de 'onbekendheid met burgerhulpverlening' en/of de 'herkenbaarheid van de hulpverlener'. 
Indien u herkenbaarheid wenst tijdens een oproep is het mogelijk een HartslagNu-hesje aan te schaffen via www.hartslagnuhesje.nl. Het is overigens geen verplichting een hesje te dragen tijdens een oproep. Geef ter plaatse wel altijd duidelijk aan dat je burgerhulpverlener bent en een oproep hebt ontvangen.

Denk aan de veiligheid!

Ontvang je een oproep van HartslagNu en kun je hieraan gehoor geven: let dan goed op jouw eigen
veiligheid en de veiligheid van anderen! 
Andere weggebruikers weten niet dat jij onderweg bent om hulp te verlenen bij een reanimatie.    
Houd je, bij o.a. gebruik van auto of fiets, daarom altijd aan de geldende verkeersregels!
 

Ervaringsverhaal





Ik stapte net binnen met de kinderen, de oudste van school gehaald. Papa stond tosti’s te bakken en ik had de sleutel nog in mijn hand. Oproep: Ga direct naar het slachtoffer op adres.. ‘ Schat neem jij de kinderen over, reanimatie!’

Ik spring in de auto en rijdt richting het opgegeven adres. Navigatie zet ik niet aan, de straat weet ik te vinden, het nummer vanzelf. Een ritje van nog geen minuut. Even word ik van de wijs gebracht, omdat ik een politie auto op de oprit van een ander huisnummer zie staan. Een andere burgerhulpverlener roept nog vanuit de auto; daar moet je zijn! Daar is mijn focus weer, ik zet het op een rennen, wist niet dat ik zo hard kon. Achter mij zie ik de ambulance de straat in rijden. De poort naar de achtertuin staat open en het slachtoffer ligt achter in de tuin. Politieagenten zijn reeds de reanimatie gestart. ‘De ambulance is gearriveerd’, roep ik, ‘Kan ik iets voor jullie doen?’  ‘Ben je hulpverlener?’ vraagt een agent. ‘Ja, dat ben ik’.

‘Dan kan je de reanimatie overnemen’.  Eerst wordt een shock toegediend met de AED, daarna pak ik de reanimatie op tot het ambulancepersoneel is gearriveerd.

Mijn focus ligt bij het slachtoffer en bij mijn reanimatie, maar toch komt het verdriet van mevrouw ook binnen.

Als de reanimatie is overgenomen door ambulance personeel neem ik een stapje terug. Mevrouw kijkt wanhopig toe hoe ze het leven van haar man proberen te redden.
Lees verder...

 
Stichting Hartslag voor Nederland
Postbus 827
5900 AV Venlo
info@hartslagnu.nl
Met deze nieuwsbrief willen wij jou op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen m.b.t. HartslagNu en burgerhulpverlening. Onze nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar. Heb je vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op via info@hartslagnu.nl. Volg het laatste nieuws via de website.


Terug
aanmelden.jpg
@hartslagnu twitter Hartslagnu
Volg ons op: