Nieuwsbrief 29 - maart 2017

Afbeelding
 
Van elkaar, met elkaar en voor elkaar
 
 
Hoe werkt een alarmering via HartslagNu?
Bij een melding van een mogelijke circulatiestilstand bij 1-1-2, stuurt de Meldkamer Ambulancezorg (MKA) altijd twee ambulances naar het slachtoffer en wordt HartslagNu geactiveerd.
De centralist bepaalt bij binnenkomst van de melding of burgerhulpverlening wordt ingeschakeld. Deze is daarbij zeer afhankelijk van de binnenkomende informatie die de melder verstrekt.
Klik hier voor NRR meldkamerinstructie reanimatie (2015)

Er wordt een oproep verstuurd naar een groep burgerhulpverleners in de omgeving. De burgerhulpverlener ontvangt een oproep via de HartslagNu app op de smartphone of via een sms.
Er wordt in een denkbeeldige cirkel van 1500 meter gezocht naar maximaal 30 burgerhulpverleners van wie de 'huidige locatie' of de opgegeven locatie in het account het dichtst bij het adres van het slachtoffer ligt. Er wordt gestreefd naar een ideale verdeling van de burgerhulpverleners, 1/3 deel rechtstreeks naar het slachtoffer en 2/3 deel via een AED.
De straal rondom een AED is 500 meter. Bij het bepalen van de straal van deze cirkel is rekening gehouden met de tijd die nodig is om via de AED naar het slachtoffer te gaan. Het doel is dat binnen 6 minuten de reanimatie opgestart wordt en een AED aanwezig en aangesloten is. Het kan dus voorkomen dat een burgerhulpverlener in een AED cirkel direct naar het slachtoffer wordt gestuurd en niet eerst langs een AED. Omdat er niet meer dan 30 burgerhulpverleners worden gealarmeerd kan het voorkomen dat jij geen oproep ontvangt maar iemand die enkele huizen verderop woont wel. Het kan voorkomen dat burgerhulpverleners en/of AED's tijdelijk niet beschikbaar zijn. Zij worden dan niet meegenomen in de alarmering.
HartslagNu is een vrijwillig systeem en je geeft alléén gehoor aan de oproep als je daartoe in staat bent.
Mocht je, om welke reden dan ook, geen hulp kunnen of willen verlenen dan hoef je niet te reageren op de oproep. Je bepaalt steeds zelf of je op het moment van de oproep in staat bent om hulp te bieden. Als je gehoor geeft aan de oproep dan is het de bedoeling dat je je zo snel mogelijk naar het genoemde adres begeeft. Rechtstreeks om de reanimatie op te starten of via een AED.
 
Houd je gegevens actueel!
Het is jouw persoonlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je trainingsgegevens actueel zijn.  Je certificaat is in ons systeem 2 jaar geldig. Wij adviseren je echter om jaarlijks een herhalingstraining te volgen. Nadat je certificaat (volgens de gegevens in HartslagNu) is verlopen, word je niet meer opgeroepen. Je gegevens blijven wel in ons systeem staan. Zodra je een herhalingstraining hebt gevolgd, kun je de datum weer aanpassen in jouw persoonlijke account. 
Je inloggegevens bestaan uit twee kenmerken. Een gebruikersnaam, dit is je 06-nummer in het format 316......., en een wachtwoord. Ben je deze laatste vergeten dan kun je een nieuw wachtwoord opvragen via het inlogscherm door te klikken op 'wachtwoord vergeten?'. Je ontvangt per email een nieuw wachtwoord. Ontvang je geen email met het nieuwe wachtwoord of mocht het inloggen niet lukken, neem dan contact met ons op.
Wij zijn elke werkdag telefonisch te bereiken van 9.00 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 17.00 uur op het algemene nummer: 088 - 0330 245 of stuur een email naar info@hartslagnu.nl
 
Voor AED beheerders geldt tevens dat de houdbaarheiddata van de accu en electroden actueel gehouden dient te worden. Indien de houdbaarheiddata verlopen is, wordt de AED niet meegenomen in alarmeringen. 
 
 
Verkeerd opgeroepen? Wat te doen?
Bij gebruik van de HartslagNu app wordt jouw locatie met behulp van GPS bijgehouden. Als je dan in de buurt bent van het slachtoffer, kun je worden opgeroepen.
Ben je opgeroepen terwijl je niet in de buurt was, of ben je niet opgeroepen terwijl je wel in de buurt van het slachtoffer was, wordt vermoedelijk jouw locatie niet goed bijgehouden.
Controleer dan de volgende instellingen in jouw telefoon:
  • De GPS/locatievoorzieningen moet altijd aanstaan op de meest nauwkeurige stand
  • Internet/WI-FI staan altijd aan
  • De app moet toegang hebben tot de GPS/locatievoorzieningen
  • De telefooninstelling accubesparing moet uitstaan
  • App-optimalisatie of een soortgelijke app dient voor de HartslagNu app uit te staan
  • De app mag pushnotificaties ontvangen
  • Het mediageluid staat aan. Als het toestel op de stille stand staat, zal het geluid van de app hier niet doorheen breken
  • iOS app: de HartslagNu app mag niet worden weggeswipet

Het is echter ook mogelijk dat de locatie niet doorgestuurd kon worden aan het systeem, omdat er tijdelijk geen (WIFI/3G/4G)bereik is geweest.

Heb je een Android toestel, bijvoorbeeld Samsung of HTC, dan kan het zijn dat een app op uw toestel staat die apps afsluit als deze enkele dagen niet zijn gebruikt. Klik hier voor meer informatie om de app uit te zetten voor de HartslagNu app.
 
 
Oproep gemist, omdat je het bericht niet hoorde?
Als je het mobiele nummer waarmee wij alarmeren (+31642500349) in je contacten zet dan is het bij de meeste smartphones mogelijk om (voor het SMS bericht) er zelf elk gewenst geluid aan te koppelen. Wanneer je het telefoonnummer tevens opslaat als favoriet is het mogelijk om toch meldingen van dit nummer door te laten in een 'niet storen' modus. Hoe dat bij jouw telefoon werkt, kun je het beste nakijken in de handleiding.

Wanneer je de HartslagNu App gebruikt, kun je kiezen uit 5 verschillende tonen en daar staan diverse opvallende geluiden tussen. De App pushberichten zullen niet hoorbaar zijn wanneer je telefoon op stil staat.
 
 
Tijdelijk niet beschikbaar of op vakantie?
Gebruik je de app en ga je naar het buitenland? Zet dan niet enkel je GPS uit. Dan kun je namelijk nog steeds worden opgeroepen op basis van de laatst bekende GPS locatie in je telefoon.




Burgerhulpverleners
Ben je op vakantie of niet beschikbaar omwille van andere redenen dan kun je dit aangeven in jouw account. Log in en ga naar “Mijn beschikbaarheid”. Onder de adressen zie je "perioden waarop u niet oproepbaar bent" staan. Je kiest hier voor " Voeg nieuwe periode toe". Hier vul je de periode in waarin je niet beschikbaar bent en sla deze op met het gele-pagina icoontje. Na die periode ben je automatisch weer inzetbaar. 

AED Beheerders
Ga je op vakantie maar wil je wel dat het gebruiksklaar maken van de AED na een inzet gewoon door gaat? Verander dan het e-mailadres in jouw beheerdersaccount naar het e-mailadres van jouw tijdelijke vervanger. Ben je naast beheerder ook vrijwilliger dan kun je je op beide manieren tijdelijk afmelden.
 
 
Vergoeding reanimatiecursus zorgverzekeraars 2017
Via deze link kun je controleren of jouw zorgverzekeraar (een deel van) een reanimatiecursus vergoed.
 
In deze nieuwsbrief 2 ervaringsverhalen!
Vanavond kreeg ik tijdens het eten om 19.16 uur een SMS van HartslagNu. Om de hoek moest ik zijn. Samen met mijn vriend snel het adres opgezocht en ernaar toe gegaan. Mijn vriend bleef buiten staan en kon de ambulance opvangen. Ik ben naar binnen gegaan waar de huisarts de reanimatie al was gestart. Fijn dat zij zo snel ter plaatse was. Lees verder.....



Zojuist zag ik jullie oproep om ervaringsverhalen op Facebook en ik zou graag mijn verhaal met jullie delen. Ook ik heb de cursus reanimatie en AED succesvol afgerond. Ik heb altijd al 'iets willen doen', daarbij is mijn moeder hartpatiënt en weet ik als geen ander hoe cruciaal de eerste 6 minuten kunnen zijn. Na de cursus heb ik me dan ook aangemeld als burgerhulpverlener. En daar ben ik trots op.
Om 21:29 uur kwam het smsje binnen: HartslagNu Oproep! Ga direct naar.... Ik krijg nog kippenvel als ik aan dat moment denk.
Lees verder...
 
Stichting Hartslag voor Nederland
Postbus 827
5900 AV Venlo
info@hartslagnu.nl
 
Terug
aanmelden.jpg
@hartslagnu twitter Hartslagnu
Volg ons op: