Nieuwsbrief 28- December 2016

Afbeelding
Van elkaar, met elkaar en voor elkaar
 

Wanneer word je opgeroepen door HartslagNu? (richtlijn)

Als je bent aangesloten bij HartslagNu kun je worden opgeroepen om hulp te verlenen bij een reanimatie. Het is echter mogelijk dat je een oproep van HartslagNu ontvangt en ter plaatse blijkt het niet om een circulatiestilstand te gaan. Ook andersom is dit mogelijk: er kan een reanimatie zijn geweest in de buurt, terwijl je niet bent opgeroepen door HartslagNu.

De centralist bepaalt bij binnenkomst van de melding of burgerhulpverlening wordt ingeschakeld. Deze is daarbij zeer afhankelijk van de binnenkomende informatie die de melder verstrekt.

Burgerhulpverlening wordt altijd ingezet bij verdenking van een circulatiestilstand (en het is veilig voor de burgerhulpverlener, behalve:

1.        Bij trauma (complex ongeval, geweld/misdrijf of suïcide)

2.        Als al een AED is aangesloten (toevoeging: en de reanimatie is adequaat opgestart)

3.        Locatie van hulpverlening is een autosnelweg (toevoeging: of andere gevaarlijke/drukke weg)

4.        Slachtoffer is een kind jonger dan 1 jaar

Helaas is bij een melding niet altijd precies duidelijk waar het slachtoffer zich bevindt, wat de situatie ter plaatse is en wat de leeftijd van het slachtoffer is. Ook kan deze informatie verstrekt worden, terwijl de oproep aan de burgerhulpverleners reeds is verzonden. De centralist probeert een zo goed mogelijke inschatting te maken van de situatie, echter helaas kan niet worden gegarandeerd dat de burgerhulpverlening niet wordt ingeschakeld bij bovenstaande uitzonderingen.
Klik hier voor volledige meldkamerinstructie (NRR 2015) en addendum 

 

Wat te doen met een AED na een oproep?

Als je bent opgeroepen om eerst een AED op te halen en daarna naar het slachtoffer te gaan, dien je de AED na afloop weer terug te plaatsen in de kast waar je deze hebt opgehaald. Het is dan niet van belang of de AED gebruikt is of niet: de AED dien je zelf terug te brengen.

De beheerder van de AED krijgt bij een oproep een emailbericht dat de AED mogelijk gebruikt wordt. De beheerder zal deze na afloop controleren en zo nodig weer gebruiksklaar maken.


 

Hoe werkt de HartslagNu App?

De App gebruikt de locatie informatie van je smartphone om jouw locatie te bepalen. Deze data wordt naar de servers gestuurd waar deze informatie wordt gebruikt om die hulpverleners te alarmeren die ook daadwerkelijk binnen 6 minuten bij een reanimatie situatie kunnen zijn.
Bij een oproep wordt een Sms-bericht en een pushbericht (bericht via de App) verzonden, beide op basis van de huidige locatie. Dit vergroot de kans dat je de oproep meteen ontvangt en direct gehoor kunt geven aan de oproep.
 
Hoe gaat een oproep via de App in zijn werk?
Als je een pushbericht met een oproep hebt ontvangen kun je op dit bericht tikken. Je komt dan in de App terecht waar de routebeschrijving naar de AED en het slachtoffer zichtbaar wordt.
Tevens komt in de App een metronoom beschikbaar. Deze geeft het tempo aan waarin iemand gereanimeerd moet worden.
Maak je geen gebruik van de App, dan word je per SMS gealarmeerd op basis van het opgegeven adres (of adressen) in jouw account.

Twijfel je of de App jouw locatie goed bijhoudt? Controleer de instellingen hier.
 
Klik hier voor de antwoorden op veelgestelde vragen.

AfbeeldingAfbeelding



 

Nazorg Reanimatie

Reanimeren is een zeer indrukwekkende en emotionele ervaring. Het is daarom belangrijk dat je als burgerhulpverlener achteraf je verhaal kan doen. Is hiervoor geen gelegenheid bij jou in de buurt en heb je toch behoefte je verhaal te vertellen, dan kun je dit aangeven door het evaluatieformulier in te vullen.

Na elke oproep staat in jouw account en/of app een evaluatieformulier klaar. Hierop kun je invullen of je gehoor hebt kunnen geven aan de oproep en hoe de oproep is verlopen. Tevens kun je aanvinken of je behoefte hebt aan een evaluatie- of nazorggesprek. HartslagNu zal telefonisch contact met je opnemen.
Het evaluatieformulier kun je vinden bij de noodoproepen. Als je op de desbetreffende noodoproep klikt kun je het evaluatieformulier invullen.Voor verdere ondersteuning en advies kun je terecht bij:
  • Andere (burgerhulpverleners) die betrokken zijn geweest bij de reanimatie. Dit is voor veel mensen een goede manier om de gebeurtenis te verwerken.
  • De reanimatie-instructeurs die in jouw Reanimatie Oproep Netwerk betrokken zijn bij het geven van reanimatie- en AED onderwijs.
  • Jouw huisarts. Hij/Zij kan zelf ondersteuning bieden en wanneer nodig doorverwijzen naar professionele hulp.
  • Sensoor, www.sensoor.nl via 0900-0767 (€ 0,05 per minuut). Zij zijn dag en nacht bereikbaar voor jouw verhaal.
  • Stichting Korrelatie, www.korrelatie.nl via 0900 - 1450 (€ 0,15 per minuut). Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 18.00 uur

Emergency Drone

In samenwerking met UZ Gent onderzoekt Living Tomorrow de mogelijkheden van onbemande luchtvaartuigen. Drones worden al jaren ingezet door het leger en bij beveiligings- en bewakingsopdrachten. Daarnaast zijn er ook tal van civiele toepassingen zoals luchtfotografie, zoek- en reddingsoperaties, inspecties van leidingen en gebouwen of het leveren van pakketten in moeilijk bereikbare gebieden.
 
De technologie, die steeds geavanceerder en goedkoper wordt, kent behoorlijk wat voordelen: de toestellen kunnen op een eenvoudige manier werk doen dat te gevaarlijk of eentonig is voor bemande vliegtuigen. Ze ondervinden bovendien geen mobiliteitsproblemen en kunnen bijgevolg erg snel ter plaatse zijn. Bij acute zorgverlening is net dat van levensbelang.
 

HartslagNu ondersteunt de ontwikkeling van de Emergency Drone in functie van een patiënt met een acute hartstilstand. De Drone beschikt over GPS en weet een patiënt te vinden via het mobiele telefoonsignaal van de HartslagNu oproep en kan tevens worden uitgerust met andere toestellen, medicijnen en medische hulpmiddelen. 
De Drone wordt gedragen door 6 motoren, verdeeld over 3 armen, die samen een snelheid van 125 km/uur kunnen genereren en windsnelheden tot 80 km/uur kunnen trotseren. Vogels, gebouwen en eventuele andere obstakels worden ontweken door een ingebouwd sonarsysteem. De armen kunnen worden dichtgevouwen, wat het toestel draagbaar maakt.
Naar verwachting zal een pilot in 2017-2018 plaatsvinden.
Bron: Living Tomorrow
Foto: TU Delft
 
 

Ervaringsverhaal 

Het is al weer enige tijd geleden maar het laat me niet los, zeker niet na de oproep van vanmorgen.

Op m’n werk was ik bezig een grasmaaier aan een klant te verkopen. In een ooghoek zag ik dat een collega met rugzak en jas aan uit onze kantine kwam en naar de uitgang liep.
Dat was ongewoon.
Buiten mijn gezichtsveld bleek hij plotseling in elkaar gezakt te zijn. Andere collega’s schreeuwde naar me waarna ik meteen naar de getroffen collega liep. Lees verder..
Afbeelding
Afbeelding
 
Alle medewerkers van HartslagNu wensen je hele fijne Feestdagen en een gezond 2017!

en....denk ook volgend jaar aan het actualiseren van de account gegevens zoals datum (herhalings)cursus en e-mailadres.
Stichting Hartslag voor Nederland
Postbus 827
5900 AV Venlo
info@hartslagnu.nl
Met deze nieuwsbrief willen wij jou op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen m.b.t. HartslagNu en burgerhulpverlening. Onze nieuwsbrief verschijnt vier keer per jaar. Heb je vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op via info@hartslagnu.nl of volg ons op Facebook en Twitter.
Volg het laatste nieuws via de website.

Terug
aanmelden.jpg
@hartslagnu twitter Hartslagnu
Volg ons op: